Indian Motorcycle – legenda je späť

Indian bol prvý... Indian bol najrýchlejší... Indian bol vždy lídrom a nositeľom nových technológií vo svete motocyklov. Indian sa stal ikonou a synonymom pre luxusný a dokonalý stroj. Indian je po šesťdesiatich rokoch konečne naplno späť!

Snáď každému milovníkovi rýchlych áut sa príjemne zatají dych pri vyslovení mien Maseratti, Aston Martin, De Tomaso, alebo Cadillac. A úplne rovnako sa zasníva milovník motoriek, keď pred ním niekto vysloví magické slovo „indián“. Indian bol pre každého niečo viac, než iba motorka a ak o Indiánoch hovoria historici, alebo motoristickí novinári, nikdy slovo „motorka“ nepoužijú. Indian je jednoducho motocykel a pojazdná továreň na emócie. Značka aj výrobný závod v americkom Springfilde skončila kvôli veľkým finančným problémom v prvej polovici 50. rokov minulého storočia. Od roku 1960 až do 90. rokov prebehlo niekoľko neúspešných pokusov o jej vzkriesenie. V roku 1997 značka konečne vstala z mŕtvych. Avšak o veľkom návrate legendy a až neuveriteľne raketovému vzostupu medzi najexkluzívnejšiu svetovú päťku, sa hovorí až od roku 2011, keď sa stal hrdým majiteľom značky Indian Motorcycle americký koncern Polaris Industries.

Do služby aj na závodné trate

Značku Indian založili v roku 1901 (...teda ešte dva roky pred tým, než vznikol Harley-Davidson...) páni George M. Hendee a Oscar Hedstrom. A prečo Indian? Hendee a Hedstrom vyrábali motocykle už v devätnástom storočí, lenže nie na cesty, ale na velodromy pre závody cyklistov, ktorí jazdili tiež za bicyklami, ktoré však poháňali pomocné motory. Stroje lakovali vždy červenou farbou a diváci ich začali nazývať „indiánmi“. Keď sa obaja konštruktéri rozhodli vyvinúť motocykel do bežnej premávky, nebolo treba nad ich farbou a názvom dlhšie premýšľať. Indiáni sa behom pár rokov dostali snáď do všetkých oborov ľudskej činnosti. Predovšetkým preto, že boli rýchle a veľmi spoľahlivé. Na Indiánoch jazdila polícia, pohraničná stráž, armáda, poštový doručovatelia, ale aj hasiči a cestári. Pokiaľ nejaké motocykle sprevádzali prezidentskú kolónu, boli to práve Indiáni. Rovnaké úspechy ako v „civile“ slávili už od začiatku stroje Indian aj na závodných tratiach. Na začiatku minulého storočia platilo, že kto je úspešný v závodoch, je úspešný aj v obchode, čo Indian dobre vedel. Rýchlostné rekordy na Bonneville, alebo v anglickom Brooklands, držal už v roku 1910. Zo svojej prvej účasti na najznámejších motocyklových závodoch Tourist Trophy TT na ostrove Man v roku 1911 si americký Indian priviezol trofeje za prvé tri miesta!

Indiánska rezervácia v centre Európy

Dnes už len málokto vie, že najväčším odberateľom motocyklov Indian mimo územia severnej Ameriky v 20. rokoch minulého storočia bolo práve Československo. Môže za to obchodný génius Ing. František Mařík, ktorý v našich krajinách (... a neskôr aj v okolitých krajinách...)dokázal vytvoriť dokonale fungujúcu sieť predajní a servisov. Maříkovi sa podarilo urobiť aj tu, uprostred silnejúcej európskej konkurencie, z americkej značky Indian, číslo 1 medzi motocyklami a predal ich tu v priebehu pár rokov dokonca niekoľko tisíc kusov, čo sa nepodarilo nikde inde na svete. Dokonca sa hovorí, že prvé československé Jawy boli červené práve preto, že Česi a Slováci videli v červenom motocykle symbol spoľahlivosti a luxusu.

S koncom druhej svetovej vojny ustal aj dovoz amerických strojov do ČSR. Veľa krásnych motocyklov skončila v šrote, motory potom v rôznych malotraktoroch domácej výroby a iba hŕstka strojov v rukách zberateľov a nadšencov. Po revolúcii v roku 1989 sa ale situácia diametrálne zmenila. Vlastniť starého Indiana je teraz niečo ako vlastniť tehlu zlata... Cena historických motocyklov Indian rastie z roka na rok a kúpiť dnes aj ten najrozšírenejší model Scout 600 pod 14000 Eur začína byť prakticky nemožné. Pretože značkou Indian Motorcycle žije v súčasnej dobe celý svet.

Indian – nová dimenzia motocyklových cruiserov

V roku 2011 preletela motoristickým svetom správa, že sa americkému koncernu Polaris podarilo kúpiť značku Indian Motorcycle a že s ňou má Polaris veľké plány. Vznikli nové výrobné haly v Iowe a v Minnesote, veľké vývojárske a dizajnové centrum, v ktorom postupne skončila väčšina zaujímavých osobností z celého sveta a už v roku 2012 Indian predstavil prvú vlastnú pohonnú jednotku Thunder Stroke 111. Technický a dizajnový skvost, ktorý preskočil dobu. Hi-end technológia v kabáte zo 40. Rokov. Vidlicový, vzduchom chladený štvortaktový motor s objemom 1811 centimetrov kubických. O rok neskôr opúšťali brány výrobných hál prvé kusy ikonického modelu Chief, ktoré boli už začiatkom roku 2014 predstavené aj u nás na Slovensku. Od tej doby Indian opäť trhá rýchlostné rekordy v Bonneville, stal sa absolútnym víťazom Národného šampionátu vo flat tracku (americkej verzii našej plochej dráhy) a za päť rokov svojej existencie má dnes firma v ponuke 20 typov motocyklov v piatich modelových radoch. Len u nás na Slovensku máme už dve dobre fungujúce obchodné zastúpenia, v Bratislave a vo Zvolene. Záujem je obrovský a na niektoré modely si musia zákazníci počkať aj tri mesiace!

Motocykle Indian sú opäť na špici svetového trhu a značke to trvalo iba 5 rokov! Indian je jednoducho typickým dôkazom toho, že svet dnes patrí individualistom, čo platí aj u nás. Pribúda ľudí, ktorí nechcú mať rovnaký motocykel, ako má napríklad ich sused. Ľudí, ktorí nechcú byť automaticky zaradení do nejakej „skupiny“. A práve takíto ľudia jazdia na motocykloch Indian. Pretože Indian Motorcycle – to je skutočný kus exkluzivity, ktorý si môžete kúpiť!

Text: Ondřej Hrůza

Foto: METEOR MOTOR TECH CR S.R.O.